
تفسیر سوره بقره ، آیه۲۴۵ ( نوشتاری ) مفسر : حضرت آیت الله علامه طباطبایى
18 تیر 1396
تفسیر آیه ۲۶۱ ، سوره بقره ( نوشتاری ) مفسر : حضرت آیت الله مکارم شیرازى
5 مرداد 1396تفسیر آیه ۲۵۴ ، سوره بقره
بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمنِ الرَّحِیمِ
یا أَیُّهَا الَّذِینَ آمَنُوا أَنْفِقُوا مِمَّا رَزَقْناکُمْ مِنْ قَبْلِ أَنْ یَأْتِیَ یَوْمٌ لا بَیْعٌ فِیهِ وَ لا خُلَّهٌ وَ لا شَفاعَهٌ وَ الْکافِرُونَ هُمُ الظَّالِمُونَ *
به نام خداوند بخشنده بخشایشگر
ای کسانی که ایمان آوردهاید! از آنچه به شما روزی دادهایم، انفاق کنید؛ پیش از آنکه روزی فرا رسد که در آن، نه خرید و فروش است (تا بتوانید سعادت و نجات از کیفر را برای خود خریداری کنید)، و نه دوستی (و رفاقتهای مادی سودی دارد)، و نه شفاعت؛ (زیرا شما شایسته ی شفاعت نخواهید بود.) و کافران، خود ستمگرند؛ (هم به خودشان ستم میکنند، هم به دیگران).
تفسیر نمونه
ای کسانی که ایمان آوردهاید! از آنچه به شما روزی دادهایم، انفاق کنید! پیش از آنکه روزی فرارسد که در آن، نه خرید و فروش است (تا بتوانید سعادت و نجات از کیفر را برای خود خریداری کنید)، و نه دوستی (و رفاقتهای مادی سودی دارد)، و نه شفاعت، (زیرا شما شایسته شفاعت نخواهید بود.) و کافران، خود ستمگرند، (هم به خودشان ستم میکنند، هم به دیگران).
تفسیر:
انفاق یکی از مهمترین اسباب نجات در قیامت!
به دنبال آیات گذشته که از قسمتی از سرگذشت امتهای پیشین و جهاد و حکومت الهی و اختلافاتی که بعد از پیامبران داشتند، بحث مینمود، در این آیه روی سخن را به مسلمانان کرده و به یکی از وظائفی که سبب وحدت جامعه و تقویت حکومت و بنیه دفاعی و جهاد میشود اشاره میکند و میفرماید: «ای کسانی که ایمان آورده اید! از آنچه به شما روزی دادهایم انفاق کنید» (یا ایها الذین آمنوا انفقوا مما رزقناکم).
گرچه جمله «مما رزقناکم» (از آنچه به شما روزی داده ایم) مفهوم وسیعی دارد که هم انفاقهای مالی واجب و مستحب را شامل میشود و هم انفاق های معنوی مانند علم و دانش و امور دیگر، ولی با توجه به تهدیدی که در ذیل آیه آمده، بعید نیست منظور، انفاق واجب یعنی زکات و مانند آن باشد، به علاوه، انفاق واجب است که بنیه بیتالمال و حکومت را تقویت میکند، ضمنا از تعبیر به «مما» استفاده میشود که انفاق واجب همیشه بخشی از مال را در برمیگیرد نه همه آن را.
مرحوم «طبرسی» در «مجمع البیان»، عمومیت آیه را نسبت به انفاقهای واجب و مستحب ترجیح میدهد معتقد است ذیل آیه مشتمل بر تهدیدی نیست بلکه خبر از حوادث وحشتناک روز قیامت میدهد. ولی با توجه به آخرین جمله آیه که کافران را ظالمان میشمرد، اشارهای است که ترک انفاق نوعی کفر و ظلم است و این جز در انفاقات واجب، تصور نمیشود.
سپس میافزاید: امروز که توانائی دارید انفاق کنید «پیش از آنکه روزی فرارسد که نه خرید و فروش در آن است و نه رابطه دوستی و نه شفاعت» (من قبل ان یاتی یوم لا بیع فیه و لا خله و لا شفاعه).
اشاره به اینکه راههای نجاتی که در دنیا از طرق مادی وجود دارد هیچکدام در آنجا نیست، نه بیع و معاملهای میتوانید انجام دهید که سعادت و نجات از عذاب را برای خود بخرید و نه دوستیهای مادی این جهان که با سرمایههای خود کسب میکنید در آنجا نفعی به حال شما دارد زیرا آنها نیز به نوبه خود گرفتار اعمال خویشاند و از خود به دیگری نمیپردازند و نه شفاعت در آنجا به حال شما سودی دارد زیرا شفاعت الهی در سایه کارهای الهی انجام میگیرد که انسان را شایسته شفاعت میکند و شما آن را انجام ندادهاید و اما شفاعتهای مادی که با مال و ثروت در این دنیا قابل بدست آوردن است در آنجا وجود نخواهد داشت.
بنابراین شما با ترک انفاق و انباشتن اموال و بخل نسبت به دیگران تمام درهای نجات را به روی خود بستهاید.
و در پایان آیه میفرماید: «کافران همان ظالماناند» (و الکافرون هم الظالمون).
اشاره به اینکه آنها که انفاق و زکات را ترک میکنند هم به خویشتن ستم روا میدارند و هم به دیگران.
قرآن در این جمله میخواهد این حقیقت را روشن سازد که:
اولا- کافران به خود ستم میکنند زیرا با ترک انفاق واجب و سایر وظائف دینی و انسانی، خود را از بزرگترین سعادتها محروم میسازند، و این اعمال آنها است که در آن جهان دامانشان را میگیرد و خداوند درباره آنها ستمی نکرده است.
ثانیا- افراد کافر به اجتماعشان نیز ستم میکنند و اصولا کفر سرچشمه قساوت، سنگدلی، مادیگری و دنیا پرستی است و اینها همه سرچشمههای اصلی ظلم و ستم هستند.
یادآوری این نکته نیز لازم است که کفر در این آیه به قرینه این که بعد از دستور انفاق واقع شده به معنی سرپیچی و گناه و تخلف از دستور خدا است و استعمال کفر به این معنی در قرآن و احادیث اسلامی نظایر بسیار دارد.
منبع : تفسیر نمونه مرجع عالیقدر اسلام آیت الله مکارم شیرازى