
تفسیر آیات ۳ و ۴ ، سوره انفال ( نوشتاری ) مفسر : حضرت آیت الله مکارم شیرازى
2 دی 1396
تفسیر آیه ۳۶ ، سوره انفال ( نوشتاری ) مفسر : حضرت آیت الله علامه طباطبایى
11 دی 1396تفسیر آیه ۳۶ ، سوره انفال
بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمنِ الرَّحِیمِ
إِنَّ الَّذِینَ کَفَرُوا یُنْفِقُونَ أَمْوالَهُمْ لِیَصُدُّوا عَنْ سَبِیلِ اللَّهِ فَسَیُنْفِقُونَها ثُمَّ تَکُونُ عَلَیْهِمْ حَسْرَهً ثُمَّ یُغْلَبُونَ وَ الَّذِینَ کَفَرُوا إِلى جَهَنَّمَ یُحْشَرُونَ *
به نام خداوند بخشنده بخشایشگر
آنها که کافر شدند، اموالشان را برای بازداشتن (مردم) از راه خدا خرج میکنند؛ آنان این اموال را (که برای به دست آوردنش زحمت کشیدهاند، در این راه) مصرف میکنند، اما مایه ی حسرت و اندوهشان خواهد شد؛ و سپس شکست خواهند خورد؛ و (در جهان دیگر) کافران همگی به سوی دوزخ گردآوری خواهند شد. *
تفسیر نمونه :
آنها که کافر شدند اموالشان را برای بازداشتن مردم از راه خدا انفاق میکنند، آنها این اموال را (که برای بدست آوردن آن زحمت کشیدهاند در این راه) انفاق مینمایند اما مایه حسرت و اندوهشان خواهد شد و سپس شکست خواهند خورد. و (در جهان دیگر این) کافران همگی به سوی دوزخ میروند.
شان نزول
در تفسیر علی بن ابراهیم و بسیاری دیگر از تفاسیر چنین آمده است که آیه فوق در مورد جنگ بدر و کمکهای مالی مردم مکه نازل شده است، زیرا هنگامی که مشرکان مکه به وسیله قاصد ابوسفیان از جریان آگاه شدند اموال فراوانی جمع و جور کردند تا به جنگجویان خود کمک کنند، اما سرانجام شکست خوردند و کشته شدند و به سوی آتش دوزخ شتافتند و آنچه را در این راه مصرف کرده بودند مایه حسرت و اندوهشان شد.
البته در آیه نخست اشاره به سایر کمکهای آنها در مبارزاتشان بر ضد اسلام نیز هست و مساله به طور کلی مطرح شده است.
بعضی نیز گفتهاند که آیه درباره کمکهای ابوسفیان برای استخدام دو هزار مزدور در جنگ احد نازل شده است ولی از آنجا که آیات در ردیف آیات مربوط به جنگ بدر قرار گرفته شان نزول اول صحیحتر به نظر میرسد.
تفسیر:
شان نزول آیه هر چه باشد مفهوم آیه یک مفهوم جامع است که تمام کمکهای مالی دشمنان حق و عدالت را برای پیشرفت مقاصد شومشان در برمیگیرد. نخست میگوید: «کافران و دشمنان حق اموالشان را انفاق میکنند تا مردم را از راه خدا بازدارند» (ان الذین کفروا ینفقون اموالهم لیصدوا عن سبیل الله)
اما این صرف اموال هیچ گاه پیروزی برای آنها نمیآفریند «به زودی این اموال را انفاق میکنند اما سرانجام مایه حسرت و اندوهشان خواهد بود» (فسینفقونها ثم تکون علیهم حسره).
«سپس مغلوب طرفداران حق میشوند» (ثم یغلبون).
نه تنها در زندگی این جهان گرفتار حسرت و شکست میشوند بلکه در سرای دیگر این «کافران دستهجمعی به سوی دوزخ میروند» (و الذین کفروا الی جهنم یحشرون).
در اینجا به چند نکته باید توجه داشت:
– از این آیه استفاده میشود که آنها حتی قبل از شکست خوردن متوجه بیهودگی کار خود میشوند و چون نتیجه کافی در برابر اموالی که صرف کردهاند نمیبینند گرفتار رنج و اندوه میگردند، و این یکی از مجازاتهای آنها در دنیا است.
مجازات دیگرشان شکست برنامه هایشان است، زیرا افراد زرخرید و مزدور و آنها که به عشق مال و ثروت نبرد میکنند هرگز نمیتوانند در برابر افراد باایمانی که به خاطر هدف مقدسی میجنگند بایستند.
حوادث دنیای معاصر ما نیز بارها نشان داده که دولتهای نیرومند که سربازانشان را با پول و وسائل شهوت تشویق به جنگ میکردند در برابر ملتهای کوچکی که از روی ایمان میجنگیدند به رسوائی مغلوب شدند.
علاوه بر این دو مجازات دنیا، مجازات سومی نیز در جهان دیگر در پیش دارند که همان گرفتاری آتش خشم و غضب الهی است.
– آنچه در آیه فوق آمده در جهان امروز ما نیز نمونههای فراوانی دارد، نیروهای اهریمنی استعمار، و طرفداران ظلم و فساد و ستمگری، و حامیان مذاهب خرافی و باطل، سرمایه های کلانی برای پیشبرد اهدافشان و بازداشتن انسانها از راه حق به اشکال مختلفی مصرف میکنند، گاهی در لباس مزدوران جنگی، و زمانی در شکل کمکهای ظاهرا انسانی، مانند ساختن بیمارستانها و درمانگاهها، و زمان دیگری به شکل کمکهای فرهنگی و مانند آن، اما ماهیت و هدف نهائی همه یکی است و آن توسعه استعمار و ظلم و ستم است و اگر مؤمنان راستین همانند مجاهدان بدر صفوف متشکل و پرمقاومتی داشته باشند، میتوانند همه این نقشهها را نقش بر آب کنند و حسرت این سرمایه ها را به دلشان بگذارند، و سرانجام جمعشان را به دوزخ بفرستند!.
– بعضی از مفسران گفتهاند که این آیه یکی از نشانههای صدق دعوت پیامبر است، زیرا از حوادث بعد که شکست دشمنان اسلام است خبر میدهد، اگر چه آنها برای پیروزی اموال زیادی مصرف کردند ولی اگر ما آیه را یک اخبار غیبی مربوطه به حوادث آینده هم ندانیم حداقل نشانه محتوی دقیق و حسابشده قرآن درباره مبارزه حق و باطل است و عظمت قرآن و تعلیمات اسلام را روشن میسازد.
منبع : تفسیر نمونه مرجع عالیقدر اسلام آیت الله مکارم شیرازى