
تفسیر سوره احزاب ، آیه ۳۵ ( نوشتاری ) مفسر : حضرت آیت الله علامه طباطبایى
17 آبان 1397
تفسیر سوره سباء ، آیه ۳۹ ( نوشتاری ) مفسر : حضرت آیت الله علامه طباطبایى
27 آبان 1397تفسیر سوره سباء ، آیه ۳۹
بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمنِ الرَّحِیمِ
قُلْ إِنَّ رَبِّی یَبْسُطُ الرِّزْقَ لِمَنْ یَشاءُ مِنْ عِبادِهِ وَ یَقْدِرُ لَهُ وَ ما أَنْفَقْتُمْ مِنْ شَیْءٍ فَهُوَ یُخْلِفُهُ وَ هُوَ خَیْرُ الرَّازِقِینَ *
به نام خداوند بخشنده بخشایشگر
بگو: «پروردگارم روزی را برای هر کس بخواهد وسعت میبخشد، و برای هر کس بخواهد تنگ (و محدود) می سازد؛ و هر چیزی را (در راه او) انفاق کنید، عوض آن را میدهد (و جای آن را پر میکند)؛ و او بهترین روزی دهندگان است.»
تفسیر نمونه :
بیزاری معبودان از عابدان
بار دیگر در این آیات به پاسخ گفتار آنها که اموال و اولاد خود را دلیل بر قرب خویش در درگاه خداوند میپنداشتند بازمیگردد، و به عنوان تأکید میگوید: «بگو پروردگار من روزی را برای هر کس از بندگانش بخواهد گسترده یا محدود میکند» (قل ان ربی یبسط الرزق لمن یشاء من عباده و یقدر له).
سپس میافزاید: «آنچه را در راه خدا انفاق کنید خداوند جای آنرا پر میکند و او بهترین روزیدهندگان است» (و ما انفقتم من شیء فهو یخلفه و هو خیرالرازقین).
گرچه محتوای این آیه تأکید بر مطلب گذشته است ولی از دو جهت تازگی دارد:
نخست اینکه آیه گذشته که مفهومش همین مفهوم بود بیشتر ناظر به اموال و اولاد کفار بود در حالی که تعبیر به «عباد» (بندگان) در آیه مورد بحث نشان میدهد که ناظر به مؤمنان است، یعنی حتی در مورد مؤمنان گاه روزی را گسترده میکند- آنجا که صلاح مؤمن باشد- و گاه روزی را تنگ و محدود میسازد- آنجا که مصلحتش ایجاب کند، و به هر حال وسعت و تنگی معیشت دلیل بر هیچ چیزی نمیتواند باشد.
دیگر اینکه آیه قبل وسعت و تنگی معیشت را درباره دو گروه مختلف بیان میکرد در حالی که آیه مورد بحث ممکن است اشاره به دو حالت مختلف از یک انسان باشد که گاه روزیش گسترده و گاه تنگ و محدود است.
به علاوه آنچه در آغاز این آیه آمده در حقیقت مقدمهای است برای آنچه در پایان آیه است و آن تشویق به انفاق در راه خدا است.
جمله «فهو یخلفه»: (او جایش را پر میکند) تعبیر جالبی است که نشان میدهد آنچه در راه خدا انفاق گردد در حقیقت یک تجارت پرسود است، چرا که خداوند عوض آنرا بر عهده گرفته، و میدانیم هنگامی که شخص کریمی عوض چیزی را بر عهده میگیرد رعایت برابری و مساوات نمیکند بلکه چند برابر و گاه صد چندان میکند.
البته این وعده الهی منحصر به آخرت و سرای دیگر نیست، آن که در جای خود مسلم است، در دنیا نیز با انواع برکات جای انفاق ها را به نحو احسن پر میکند.
جمله «هو خیرالرازقین» (او بهترین روزیدهندگان است) معنای گستردهای دارد و از ابعاد مختلف قابل دقت است.
او از همه روزیدهندگان بهتر است به خاطر اینکه میداند چه چیز ببخشد و چه اندازه روزی دهد که مایه فساد و تباهی نگردد، چرا که به همه چیز عالم است.
او هرچه بخواهد میتواند اعطاء کند چرا که به هر چیز قادر است.
او در برابر آنچه میبخشد پاداش و جزائی نمیخواهد چرا که غنی با لذات است.
او حتی بدون درخواست میدهد چرا که از همه چیز باخبر است و حکیم است.
بلکه در حقیقت هیچکس جز او «روزی دهنده» نیست، چرا که هر کس هرچه دارد از او است و هر کس چیزی به دیگری میدهد «واسطه انتقال روزی» است، نه روزی دهنده.
این نکته نیز قابل دقت است که او در برابر اموال «فانی» نعمتهای «باقی» میدهد، و در مقابل «قلیل» «کثیر» میبخشد.
نکته ها:
– انفاق مایه فزونی است نه کمبود
تعبیری که در آیات فوق در مورد انفاق خواندیم که فرمود هر چیزی را که در راه خدا انفاق کنید خداوند جای آن را پر میکند تعبیری است بسیار پرمعنی.
اولا: از این نظر که «شیء» به معنی وسیع کلمه، تمام انواع انفاق ها را اعم از مادی و معنوی، کوچک و بزرگ، به هر انسان نیازمند اعم از صغیر و کبیر، همه را شامل میشود، مهم اینست که انسان از سرمایه های موجود خود در راه خدا ببخشد به هر کیفیت و به هر کمیت باشد.
ثانیا: انفاق را از مفهوم فنا بیرون میآورد، و رنگ بقا به آن میدهد، چرا که خداوند تضمین کرده با مواهب مادی و معنوی خود که چندین برابر و گاه هزاران برابر- و حداقل ده برابر است- جای آن را پر کند، و به این ترتیب شخص انفاق کننده هنگامی که با این روحیه و این عقیده به میدان میآید دست و دل بازتری خواهد داشت، او هرگز احساس کمبود و فکر فقر به مغز خود راه نمیدهد، بلکه خدا را شکر میگوید که او را موفق به چنین تجارت پرسودی کرده است.
همان تعبیری که قرآن مجید در آیه ۱۰ و ۱۱ سوره صف فرموده است یا ایها الذین آمنوا هل ادلکم علی تجاره تنجیکم من عذاب الیم- تؤمنون بالله و رسوله و تجاهدون فی سبیل الله باموالکم و انفسکم ذلکم خیر لکم ان کنتم تعلمون: «ای کسانی که ایمان آوردهاید آیا شما را به تجارت پرسودی که از عذاب دردناک رهائیتان میبخشد راهنمائی بنمایم؟- ایمان به خدا و پیامبرش بیاورید و در راه خدا با اموال و جان هایتان جهاد کنید این برای شما بهتر است اگر میدانستید».
در روایتی از پیغمبر گرامی اسلام میخوانیم که فرمود:
ینادی مناد کل لیله لدوا للموت!
و ینادی مناد ابنوا للخراب!
و ینادی مناد اللهم هب للمنفق خلفا.
و ینادی مناد اللهم هب للممسک تلفا!
و ینادی مناد لیت الناس لم یخلقوا.
و ینادی مناد لیتهم اذ خلقوا فکروا فیما له خلقوا!:
«در هر شب منادی آسمانی ندا میدهد بزائید برای مردن!
و منادی دیگری ندا میدهد بنا کنید برای ویرانی!
و منادی ندا میدهد خداوندا! برای آنها که انفاق میکنند عوضی قرار ده.
و منادی دیگری ندا میکند خداوندا! برای آنها که امساک میکنند تلفی قرار ده!
و منادی دیگری میگوید: ای کاش مردم آفریده نمیشدند!
و منادی دیگری صدا میزند ای کاش اکنون که آفریده شدند، اندیشه میکردند که برای چه آفریده شدهاند»؟.
(منظور از این منادیها که ندا میدهند فرشتگانند که به فرمان خدا تدبیر امور این عالم میکنند).
در حدیث دیگری از آن حضرت میخوانیم:
من ایقن بالخلف سخت نفسه بالنفقه!:
«کسی که یقین به عوض و جانشین داشته باشد در انفاق کردن سخاوتمند خواهد بود».
همین معنی از امام باقر علیهالسلام و امام صادق علیهالسلام نیز نقل شده است.
اما مسأله مهم اینست که انفاق از اموال حلال و مشروع باشد که خدا غیر آن را قبول نمیکند و برکت نمیدهد.
لذا در حدیثی از امام صادق علیهالسلام میخوانیم: شخصی خدمتش عرض کرد دو آیه در قرآن است که هرچه من به سراغ آن میروم آن را نمییابم (و به محتوای آن نمیرسم).
امام فرمود کدام آیه است.
عرض کرد نخست این سخن خداوند بزرگ است که میگوید: ادعونی استجب لکم: «مرا بخوانید تا دعای شما را مستجاب کنم» من خدا را میخوانم اما دعایم مستجاب نمیشود!
فرمود: آیا فکر میکنی خداوند عزوجل وعده خود را تخلف کرده؟.
عرض کرد نه.
فرمود پس علت آن چیست؟
عرض کرد نمیدانم.
فرمود ولی من به تو خبر میدهم: من اطاع الله عز و جل فیما امره من دعائه من جهه الدعاء اجابه: «کسی که اطاعت خداوند متعال کند در آنچه امر به دعا کرده و جهت دعا را در آن رعایت کند اجابت خواهد کرد.
عرض کرد: جهت دعا چیست؟ فرمود نخست حمد خدا میکنی، و نعمت او را یادآور میشوی، سپس شکر میکنی بعد درود بر پیامبر صلی الله علیه و آله میفرستی، سپس گناهانت را به خاطر میآوری اقرار میکنی و از آنها به خدا پناه میبری، و توبه مینمائی، اینست جهت دعا!
سپس فرمود: آیه دیگر کدام است؟
عرض کرد: این آیه است که میفرماید: و ما انفقتم من شیء فهو یخلفه و هو خیرالرازقین اما من در راه خدا انفاق میکنم ولی چیزی که جای آن را پر کند عائد من نمیشود!
امام علیهالسلام فرمود: فکر میکنی خداوند از وعده خود تخلف کرده؟!
عرض کرد: نه.
فرمود: پس چرا چنین است؟
عرض کرد نمیدانم.
فرمود: لو ان احدکم اکتسب المال من حله، و انفقه فی حله، لم ینفق درهما الا اخلف علیه: «اگر کسی از شما مال حلالی به دست آورد و در راه حلال انفاق کند هیچ درهمی را انفاق نمیکند مگر اینکه خدا عوضش را به او میدهد».
– اموال خود را بیمه الهی کنید:
یکی از مفسران در اینجا تحلیل جالبی دارد میگوید:
عجب این است که تاجر هنگامی که بداند یکی از اموالش در معرض تلف است حاضر است آن را حتی به صورت نسیه بفروشد، هرچند طرف فقیر باشد، میگوید: این بهتر از این است که بگذارم و نابود شود.
و اگر تاجری در چنین شرایطی اقدام به فروش اموالش نکند تا نابود شود او را «خطاکار» میشمرند!
و اگر در چنین شرائطی خریدار سرمایهداری پیدا شود و به او نفروشد او را «بیعقل» معرفی میکنند.
و اگر علاوه بر همه اینها خریدار با داشتن تمکن مالی همه گونه وثیقه بسپارد و سند قابل اطمینانی نیز بنویسد در عین حال به او نفروشد «دیوانه» اش میخوانند!
ولی تعجب در این است که همه ما این کارها را انجام میدهیم و هیچکس آن را جنون نمی شمرد!
زیرا تمام اموال ما قطعا در معرض زوال است و خواه ناخواه از دست ما بیرون خواهد رفت، و انفاق کردن در راه خدا یکنوع وام دادن به او است، و ضامنی بسیار معتبر یعنی خداوند بزرگ فرموده: و ما انفقتم من شیء فهو یخلفه: «هرچه را انفاق کنید عوضش را میدهد» و در عین حال املاک خود را نزد ما گروگان گذاشته، چرا که هرچه در دست انسان است عاریتی از ناحیه اوست (و محکمترین سندها از کتب آسمانی در این زمینه در اختیار ما نهاده).
اما با همه اینها بسیاری از ما اموال خود را انفاق نمیکنیم و میگذاریم از دستمان برود، نه اجری داریم و نه شکری.
– وسعت مفهوم «انفاق»
برای اینکه بدانیم مفهوم «انفاق» تا چه حد در اسلام گسترده است کافی است حدیث زیر را مورد توجه قرار دهیم:
پیغمبر گرامی اسلام صلی الله علیه و آله فرمود:
کل معروف صدقه، و ما انفق الرجل علی نفسه و اهله کتب له صدقه، و ما وقی به الرجل عرضه فهو صدقه، و ما انفق الرجل من نفقه فعلی الله خلفها، الا ما کان من نفقه فی بنیان او معصیه:
«هر کار نیکی به هر صورت باشد صدقه و انفاق در راه خدا محسوب میشود (و منحصر به انفاق های مالی نیست). و هرچه انسان برای حوائج زندگی خود و خانواده خود صرف میکند صدقه نوشته میشود. و آنچه را که انسان آبروی خود را با آن حفظ میکند صدقه محسوب میگردد. و آنچه را انسان در راه خدا انفاق میکند عوض آن را به او خواهد داد مگر چیزی که صرف بنا شود (همچون بنای خانه!) یا در راه معصیت صرف گردد».
استثناء خانه ممکن است از این نظر باشد که عین آن باقی است به علاوه مردم بیشترین توجهشان به آن است.
منبع : تفسیر نمونه مرجع عالیقدر اسلام آیت الله مکارم شیرازى